Colosseum Kino

Concept, Identity, Production, Motion design, Sound Design, Music compose

Colosseum 001

- Vi ønsket oss en slags THX-vignett som kunne gi Colosseum en identitet. Shortcut kom opp med en ganske radikal løsning om å lage en teknisk krevende signatur som kun kan sees og høres i storsalen på Colosseum, sier markedssjef Erlend Bøksle i Nordisk Film Kino.

– Da vi fikk utfordringen tenkte vi stort med en gang, sier produsent Morten Nagel i Shortcut. – På lydsiden har du hele rommet å leke med både rundt publikum og i høyden. Derfor ønsket vi å gå «immersive» også på det visuelle med de unike mulighetene storsalen i Colosseum har for dette. Det skulle se fantastisk ut, være relevant for kino og film som medium, og samtidig tåle å bli sett gjentatte ganger av publikum.

Lærte av filmhistorien
– Picasso så at film, med dens ulike kameravinkler og klipp, kunne vise et øyeblikk, en følelse mer komplett fra ulike perspektiver, enn et maleri eller et fotografi. For oss var dette starten på en lang rekke assosiasjoner som ledet oss inn i abstrakte former. Det visuelle starter også i sort/hvitt, som filmens historie, og har en eksplosjon av farger som når Dorothy trår ut av Kansas og inn i Oz. Vi avslutter det hele med tusenvis av fargesterke lysstråler fra den nye laserprosjektoren som ender opp på lerretet. I logoavslutningen er vi tilbake i sort/hvitt med referanser til filmhistorie både i bilde og musikk, forteller Henry Cummings, Creative Director i Shortcut.

En ny type lydgjengivelse
Lydsystemet AuroMax gir mye mer å spille på enn tradisjonell kinolyd, der den åpner for en helt ny lydgjengivelse gjennom to høydenivåer i surroundkanalene og på lerretet, noe som gir publikum en opplevelse av å være tilstede der opptaket er gjort. Til signaturvignetten ble det gjort opptak av et symfoniorkester og av Steinmeyer-orgelet i Nidarosdomen. I tillegg reiste vi til Galaxy Studios i Belgia som har spesialisert seg på opptak i Auro3D-formatet.
Musikken er skrevet av komponist og lyddesigner Petter Fagelund.
– Musikken er skrevet for å lokke publikum inn i den cinematiske verdenen, og for å underbygge den episke og historiske identiteten som Colosseum har. Sammen med lydeffektene får publikum virkelig oppleve hva lydsystemet er godt for, forteller Fagelund.
Vignetten kan sees i forkant av hver forestilling i sal 1 på Colosseum.

  • Producer Morten Nagel

  • Art Director Henry Cummings

  • Sound design Petter Fagelund

  • Design, motion, comp Henry Cummings, Fred Huergo, Alexa Sirbu, Lucas Vojir

  • Music composer Petter Fagelund